Wzmocnij się! 5 ziół na zwiększenie odporności

Zioła na odporność

Już od wieków wiadome jest, że rośliny są skarbnicą witamin – dzięki nim możemy cieszyć się zdrowiem i zapobiegać chorobom. Które rośliny zapewnią Ci wysoką odporność?

Pokrzywa

Zawiera witaminy: C, E, K i te z grupy B, a także krzem, magnan, fosfor, wapń. Co istotne, pokrzywa to skarbnica przeciwutleniaczy, które chronią organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Roślina ta wspomaga odporność organizmu na zachorowania na grypę i przeziębienie. Najwięcej właściwości mają młode listki pokrzywy, które pojawiają się w maju – to wtedy należy je zbierać, a następnie ususzyć, by móc cieszyć się drogocennymi właściwościami pokrzywowego naparu przez cały rok. Sezon zbioru pokrzywy kończy się, gdy roślina zaczyna kwitnąć.

Dzika róża

Jest najbogatszym źródłem witaminy C, zawiera w sobie także witaminy: A, E, K i te z grupy B, oraz cenne antyoksydanty. Owoce dzikiej róży działają przeciwbakteryjnie i przeciwzapalnie. W zależności od rodzaju – a jest ich w naszym kraju kilkanaście - zbiera się je od przełomu sierpnia i września do października. Nie należy zbierać owoców, które są niedojrzałe lub pomarszczone i zbrązowiałe.

Czarny bez

Znajdziemy w nim witaminy: C, A, z grupy B, minerały: wapń, żelazo, potas oraz antyoksydanty. W celach leczniczych wykorzystuje się zarówno owoce, jak i kwiaty. Kwiaty mogą być spożywane surowe, natomiast owoce w tej postaci zawierają glikozydy, które są toksyczne dla ludzi – ich spożycie objawia się bólem głowy, osłabieniem i nudnościami – owoce bzu czarnego należy spożywać po przetworzeniu, np. jako napar, konfitury czy syrop. Najlepsze miesiące na zbiór kwiatów bzu czarnego to maj i czerwiec, zaś owoców – początek września.

Nagietek

Posiada liczne właściwości dobroczynne dla ludzkiego organizmu: przeciwgrzybicze, przeciwzapalne, antybakteryjne. Zawiera cenne saponiny, które pobudzają układ odpornościowy – dzięki temu organizm skuteczniej broni się przed mikroorganizmami chorobotwórczymi. Kwiaty najlepiej zbierać na początku kwitnienia lub w czasie jego pełni – od czerwca do września.

Jeżówka purpurowa

Roślina ta wykazuje działanie: przeciwgrzybicze, przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe. Pobudza organizm do reakcji na infekcje, chroni przed przedostaniem się bakterii w głąb skóry. Eliminuje wolne rodniki. Jeżówka daje niesamowite efekty w postaci zwiększenia odporności, ale należy stosować ją z umiarem – przez maksymalnie 10 dni, gdyż później daje efekty odwrotne, a więc zmniejszające odporność. Najlepiej zbierać jeżówkę jesienią, do końca października.

Wstecz