Tai Chi: harmonia ciała i duszy [cz.1]

Tai Chi: harmonia ciała i duszy

Medytacja w ruchu, jak określa się Tai Chi, pozwala utrzymać równowagę między sferami: fizyczną i psychiczną.

Ta forma ćwiczeń wywodzi się z chińskich sztuk walki. Początki Tai Chi sięgają starożytnych Chin, dokładnie prowincji Hunan. Dopiero w XIX wieku Tai Chi przeniosło się do Pekinu, skąd dalej rozprzestrzeniło się na cały świat. W trakcie rozwoju Tai Chi, powstawało wiele jego stylów. Choć różnią się one charakterystycznymi technikami, wszystkie łączą wspólne korzenie, wywodzące się z filozofii opartej na pracy z energią Chi. Dziś najpopularniejszym stylem jest Yang.

Zalety ćwiczeń Tai Chi

Badania na całym świecie potwierdzają, że regularne stosowanie Tai Chi przyczynia się do poprawy jakości snu, poprawia równowagę i koordynację ruchową, a także usprawnia funkcje poznawcze. W połączeniu z medytacją, Tai Chi poleca się osobom cierpiącym na nerwice, lęki i zaburzenia snu. Tai Chi pozwala ciału pozostać w dobrej kondycji fizycznej – ćwiczenia rozciągają i dotleniają.

Ćwiczenia Tai Chi mają zbawienne działanie w szczególności na ludzi starszych – spowalniają proces spowodowanego wiekiem spadku siły mięśni i wspomagają walkę z bólami reumatycznymi stawów i kręgosłupa.

Podstawy Tai Chi

Fundamentem praktykowania Tai Chi jest opanowanie pozycji stojącej – tzw. zhan zhuang, czyli „stanie jak słup”. Ważne jest, by zyskać świadomość swojego ciała i kontrolę nad nim, która pozwoli czuć się pewnie i stabilnie. Stań ze stopami ustawionymi na szerokości ramion, ugnij delikatnie kolana. Pamiętaj, by utrzymać wyprostowany tułów. Weź kilka głębokich wdechów i wydechów, rozluźnij ciało. Unieś ręce przed tułów, wnętrza dłoni skierowane mają być do siebie. Medytację rozpocznij od kilku minut, gdy nabierzesz doświadczenia i wprawy, możesz wydłużyć jej czas.

Trening Tai Chi jest na tyle elastyczny, że można dostosować go do swoich potrzeb i upodobań – od powolnych, rozluźniających ćwiczeń, po te intensywne, wzmacniające kondycję i mięśnie.

Wstecz