Jak dbać o higienę snu?

Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, jak ogromną rolę w naszym życiu pełni sen – ma on fundamentalne znaczenie dla zdrowia, zarówno fizycznego jak i psychicznego. Podczas snu regeneruje się nie tylko nasze ciało, ale również umysł, który ma szansę na przetworzenie i uporządkowanie informacji z całego dnia. Przeciętnie przesypiamy około jedną trzecią naszego życia, dlatego niezwykle istotne jest, aby zadbać o tzw. higienę snu.

Jak prawidłowo zadbać o higienę snu?

Aby sen był regenerujący oraz dodawał nam energii, niezwykle istotne jest aby zadbać o kilka kwestii. Podstawą zdrowego odpoczynku są stałe godziny zasypiania oraz prowadzenie regularnego trybu życia. Drzemki w ciągu dnia mogą przyczynić się do rozregulowania zegara biologicznego, jednak jeśli czujesz, że krótki sen jest Ci potrzebny, zadbaj o to, aby nie trwał dłużej niż 45 minut. Warto również zacząć traktować łóżko jedynie jako miejsce spoczynku i unikać oglądania w nim telewizji, korzystania z Internetu czy kłótni.

Czego nie robić przed pójściem spać?

Warto wprowadzić w życie dobre nawyki oraz dowiedzieć się, czego unikać przed snem. Przede wszystkim nie powinniśmy spożywać kofeiny na około 4 godziny przed pójściem spać, odpada zatem kawa, mocna herbata, napoje gazowane typu Cola, a nawet czekolada. Aby nie musieć zmagać się z nocnym wstawaniem do toalety unikajmy wypijania dużej ilości płynów, a szczególnie alkoholu, który dodatkowo obniża jakość snu. Ostatni posiłek powinien być spożyty maksymalnie 2-3 godziny przed położeniem się do łóżka.

O czym warto pamiętać?

  • Zadbaj o wywietrzenie sypialni przed snem. Dobrym pomysłem jest także zakup nawilżacza powietrza.
  • Zainwestuj w wysokiej jakości materac, który w dużej mierze odpowiada za komfort odpoczynku, dopasowanie ciała oraz prawidłowe ułożenie sylwetki.
  • Bądź aktywny ruchowo. Regularne ćwiczenia i zmęczenie fizyczne mają zbawienny wpływ na jakość snu. Trening nie musi być intensywny, ale warto poświęcić ćwiczeniom około pół godziny 4 razy w tygodniu.
  • Stosuj techniki relaksacyjne, takie jak joga czy medytacja.
Skontaktuj się

Jeżeli w tym momencie kontakt z konsultantem jest niemożliwy wyślij nam wiadomość.

Nieczytelne? Zmień tekst. captcha txt

Zacznij pisać i naciśnij klawisz Enter, aby wyszukać