Dieta według medycyny chińskiej

medycyna chińska

Tradycyjna medycyna chińska od wieków dba o zdrowie i dobre samopoczucie ludzi. Przez tyle lat zdążyła zgromadzić rzesze zwolenników. Jak odżywiać się według chińskiej filozofii?

Chińska kuchnia w teorii

Chiński system dietetyczny opiera się na pięciu elementach – tzw. przemianach: drewna, ognia, ziemi, metalu i wody, oraz dwóch pierwiastków: jin i jang. Produkty spożywcze w diecie dobiera się, analizując trzy właściwości: jakość termiczną, smak i obszar oddziaływania. Określenie jakości termicznej polega na sprecyzowaniu, czy produkt jest gorący, ciepły, neutralny, chłodny czy zimny. Smak ma konkretne właściwości i może być: słodki, gorzki, kwaśny, słony, ostry – przy czym nieoczywistym dla Europejczyków może wydawać się uznawanie przez Chińczyków smaku ryżu za słodki. Obszar działania wskazuje system narządów ludzkiego ciała, na które wpływ ma dany produkt.

Podstawą zdrowia jest zachowanie równowagi – według Chińczyków żołądek to centralny punkt organizmu i to od niego zależy samopoczucie fizyczne i psychiczne. Dopiero, gdy terapia żywieniem nie działa, można stosować leki.

Złote zasady

W myśl medycyny chińskiej wypracowano kilka uniwersalnych zasad, które pomogą ukształtować prawidłowe nawyki żywieniowe:

  1. Korzystaj z tego, co daje natura – jedz produkty sezonowe, lokalne. Nie jest to tylko ekonomiczne, ale i zdrowe: Chińczycy wierzą, że ludzie powinni zsynchronizować się z rytmem przyrody.
  2. Jedz o stałych porach dnia – zaleca się trzy główne posiłki, pomiędzy którymi spożyć można dwie przekąski.
  3. Według medycyny chińskiej najobfitszym posiłkiem powinno być śniadanie, które należy przygotować na ciepło. Kolacja zaś powinna być niewielka, nie zawierać dużej liczby produktów wysokobiałkowych.
  4. Chińska mądrość wskazuje na umiar w jedzeniu – jeśli po posiłku odczuwamy uczucie ciężkości, ospałość, powinniśmy zmniejszyć spożywane porcje.
  5. Zadbaj o atmosferę spożywania – tradycja mówi, że nie powinno się jeść podczas odczuwania silnych emocji. Mogłoby to mieć negatywny wpływ na samopoczucie, przyswajanie składników odżywczych i trawienie. 

Wstecz