Aktywność dla seniorów: pływanie

basen

Sport to zdrowie! Nikogo nie trzeba już przekonywać o korzyściach podejmowania aktywności fizycznej. Każdy powinien zażywać ruchu codziennie – tyczy się to także seniorów! A pływanie to dyscyplina właśnie dla nich!

W wodzie czujemy się lżejsi, znacznie mniej obciążamy stawy i kręgosłup – to idealne rozwiązanie dla osób starszych. Jakie jeszcze zalety kryje aktywność na basenie?

Korzyści z pływania

Trening w wodzie angażuje praktycznie wszystkie mięśnie – wzmacnia szczególnie mięśnie grzbietu, które podtrzymują kręgosłup. Pomaga to korygować wady postawy ciała i dbać o prawidłową sylwetkę. Pływanie poprawia kondycję i usprawnia funkcjonowanie układu oddechowego – zwiększa pojemność płuc. Jest także zalecane osobom, które przeszły zawał serca, ponieważ pobudza układ krążenia. Powszechnie wiadome jest, że pływanie to dobry sposób, by utrzymać prawidłową masę ciała. Wielu twierdzi, że aktywność na basenie to bardziej przyjemny relaks niż wysiłek. A więc jest to też skuteczna metoda redukcji stresu. Jak każda aktywność fizyczna, pływanie uwalnia endorfiny, czyli hormony szczęścia, dzięki którym możemy cieszyć się dobrym samopoczuciem.

Pływaj świadomie

Wybór określonego stylu pływania ma znaczenie. Jakie mięśnie chcesz wzmacniać?

  • styl motylkowy – wzmacnia głównie mięśnie grzbietu, korpusu, brzucha i nóg
  • styl grzbietowy – wzmacnia przede wszystkim mięśnie rąk i nóg, brzucha i pośladków
  • kraul – wzmacnia szczególnie mięśnie rąk, znacznie mniej – nóg
  • żabka – wzmacnia mięśnie rąk i nóg, a zwłaszcza klatki piersiowej

Jeśli pływanie określonym stylem nie jest dla Ciebie, wypróbuj wodny fitness. Wiele placówek oferuje zajęcia z aqua aerobiku, który z powodzeniem zastąpi ciężkie ćwiczenia na sali fitness.

Kto powinien zrezygnować z pływania?

Pływanie to dyscyplina dla Ciebie, jeśli tylko nie cierpisz na infekcje skórne, nie masz trudno gojących się ran. Basen nie jest wskazany także dla osób ze schorzeniami układu oddechowego, poważnymi problemami z sercem czy ciśnieniem krwi. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, czy możesz korzystać z pływalni, skonsultuj to z lekarzem.

Wstecz