5 sposobów na więcej energii!

energia

Zmęczeni? Oto kilka niezawodnych i naturalnych sposobów, by dodać sobie energii!

Każdego czasami dopada zmęczenie, a szczególnie narażeni są na to seniorzy. Sięgamy po „natychmiastowe” rozwiązania, nie zastanawiając się nad ich konsekwencjami. Pijemy kawę albo napoje energetyczne i zdarza nam się nie mieć w tym umiaru.

Kawa – a tym bardziej napoje energetyczne – nie powinny być nadużywane. Przedawkowanie kofeiny może prowadzić nawet do uszkodzeń: serca i układu nerwowego. Do łagodniejszych oznak zbyt dużej ilości kofeiny w organizmie, których nie należy bagatelizować, są: zawroty głowy, zaburzenia ciśnienia, rozdrażnienie, bezsenność, osłabienie. Co więcej, kawa i napoje energetyczne zakwaszają organizm – wypłukują korzystne dla niego witaminy i minerały. Często też słodzimy kawę (a napoje energetyczne zawierają w sobie dużo cukru), więc przyczynia się to do otyłości, miażdżycy, psucia zębów.

Jak zatem w zdrowy sposób dostarczyć sobie energii?

  1. Wypróbuj yerba mate

    Yerba mate to tradycyjny napar z Ameryki Południowej, przyrządzany na bazie suszu ostrokrzewu paragwajskiego. Od wieków ceniony jest za swoje właściwości: z jednej strony pobudza jak kawa, poprawiając koncentrację, ale nie ma tak negatywnych skutków ubocznych. W przeciwieństwie do kawy, która wypłukuje dobroczynne składniki odżywcze, yerba mate jest bogatym źródłem witamin i minerałów. Ponadto: obniża ciśnienie i poziom cholesterolu, wzmacnia układ odpornościowy i wiele innych. Więcej na temat yerba mate przeczytasz w innym wpisie na naszym blogu.

  2. Zaufaj wewnętrznemu zegarowi

    Każdy z nas ma swój chronotyp (naturalny rytm), który określa cykl snu i najaktywniejszą porę dnia. Znając swój chronotyp, można bardziej efektywnie planować dzień: pracować, gdy mamy największą produktywność oraz odpoczywać, gdy tego potrzebujemy. Istnieją 4 chronotypy, obrazowane zwierzętami: lew, wilk, niedźwiedź i delfin (więcej o tym przeczytasz w osobnym wpisie na naszym blogu).

  3. Wysypiaj się

    Odpowiednia ilość snu to podstawa produktywnego funkcjonowania podczas dnia. Przez wiele lat utarło się mówić, że prawidłowa ilość snu dla każdego dorosłego człowieka to 8 godzin. Jednakże, nie każdy z nas potrzebuje dokładnie tyle. Niektórzy potrafią wyspać się, śpiąc mniej, a inni potrzebują więcej snu niż podręcznikowe 8 godzin. Polecamy, metodą prób i błędów, przekonać się na własnej skórze, ile snu potrzebuje nasz organizm, by się zregenerować. Wskazówka: łatwiej będzie Ci wstawać, jeśli czas Twojego snu będzie można podzielić na 1,5-godzinne fazy (np. zamiast 8 godzin, spróbuj spać 6 lub 7,5 lub 9).

  4. Śniadanie na dobry start

    Jeśli czujesz zmęczenie już rano, nie pomijaj śniadania – będzie ono Twoim zastrzykiem energii. Co zjeść? Tu także musisz wsłuchać się we własne ciało. U jednych sprawdzą się śniadania, składające się głównie z węglowodanów (np. owocowa owsianka), a u innych z białek i tłuszczów (np. jajecznica).

  5. Odpoczywaj od pracy

    Zmęczenie dopada Cię w trakcie pracy? Nie forsuj organizmu, daj mu krótką przerwę. Gdy siedzisz wiele godzin przed komputerem – wstań co jakiś czas, rozruszaj zastałe kości i mięśnie, odwróć wzrok od monitora. Jeśli możesz sobie na to pozwolić, zrób krótką drzemkę od 10 do 30 minut (specjaliści twierdzą, że idealna drzemka powinna trwać 26 minut), to pozwoli Ci zregenerować siły na resztę dnia.

Wstecz